Játékos komplex mozgásterápiás fejlesztés
Kinek szól a játékos komplex mozgásterápiás fejlesztés?
A mozgásfejlesztésre elsősorban olyan 5-7 éves, óvodás gyerekeket várok, akiknél már tapasztalhatóak a tanulási nehézségre utaló jelek. A fejlesztő foglalkozások célja elsősorban a tanulási nehézségek megelőzése, ezáltal az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
A tornát minden esetben egy komplex egyéni állapotfelmérés előzi meg.
Sajátos nevelési igényű gyermeket nem tudok vállalni!
A foglalkozásról
A foglalkozás a Komplex mozgásterápiás fejlesztésre épül, amelyet a Brain Gym (Agytorna) egyes elemeivel egészítek ki. A gyerekek számára a játék a legtermészetesebb és legörömtelibb közeg, amelyen keresztül készségeiket, képességeiket fejleszthetjük, amelyen keresztül könnyen motiválhatjuk őket, ezért a foglalkozásokat minden alkalommal játékos kerettörténetbe ágyazom. A fejlesztésnek része a különböző eszközökből kialakított mozgásos pálya is, amely nem csak a mozgásfejlesztést szolgálja, hanem a mozgáson keresztül az idegrendszer érési folyamatait segítik. A játékos fejlesztő foglalkozásokat a gyerekek életkorához igazítom.
A Kulcsár-féle Komplex Mozgásterápiás Fejlesztő eljárásról (KMT)
A komplex mozgásterápia egy neuropedagógiai szemléletű fejlesztő eljárás, amelyet Kulcsár Mihányné dolgozott ki. A módszer abból a megtapasztalásból jött létre, hogy bizonyos mozgásoknak a gyakorlása pozitív hatással van a gyerekek iskolai teljesítményére. Kulcsár Mihályné, Panni néni Delacato módszere alapján dolgozta ki a mozgásos feladatokat, annak tudatában, hogy az idegrendszer érése szoros kapcsolatban áll a mozgás-, illetve beszédfejlődéssel. A mozgásos gyakorlatok elősegítik a két agyfélteke harmonikus együttműködését, amely elengedhetetlen feltétele az örömteli tanulásnak. A komplex mozgásterápia az agy minden területét fejleszti, újra tanítja a gyermekkori elemi mozgásokat, az idegrendszer fejletlenségeire fókuszálva, amely a probléma okozója lehet. Ennek eredményeként pozitív változások következnek be a tanulásban, magatartásban, a gyermek önbizalmában.
Mikor ajánlott és miben segíthet a KMT?
- Tanulási nehézségek megelőzése
- Figyelemzavar
- Megkésett beszédfejlődés
- Gyenge, ügyetlen finommozgás
- Kialakulatlan kézdominancia
- Bizonytalan térérzékelés és egyensúlyérzék
- Téri tájékozódási nehézség
- Mozgáskoordinációs zavarok
- Önbizalomhiány
- Iskolaéretlenség esetén.
Hogyan zajlik a csoportos KMT foglalkozás?
A csoportos fejlesztések hetente két alkalommal, kis csoportban, játékosan zajlanak. Az idegrendszeri érést figyelembe véve, négy-öt hetente tanítok újabb fejlesztő mozgássort a gyerekeknek. A fejlesztés hatékonyságát növeli, ha hetente 2-3 alkalommal otthon is gyakorolja a gyermek a fejlesztésen tanult mozgásokat. Erről írásos emlékeztetőt is kapnak a szülők, amely segíti a mozgások helyes kivitelezését. Az otthoni gyakorlás naponta kb. 10-15 percet vesz igénybe. Egy csoportba maximálisan 3 főt tudok fogadni, a gyerekek önálló részvételével.
Mi a csoportos KMT célja?
A fejlesztés célja elsősorban nem a mozgás fejlesztése. A mozgás egy eszköz arra, hogy az idegrendszer éretlen területeire hatást gyakoroljunk, s ezáltal támogassuk a gyermek későbbi iskolai helytállását is. A foglalkozások során fejlődik a gyermek nyelvi kifejezőkészsége, mozgáskoordinációja, finomodik a mozgása, nő az önbizalma, kitartása, erősödik a feladattudata. Javulhat a gyermek egyensúlyérzéke, térérzékelése, szem-kéz koordinációja, térirányok felismerése, kialakul a testséma és a dominanciák. Mindezek által sikeresebben képes megküzdeni a gyermek az iskolai kihívásokkal. A komplex mozgásterápiás fejlesztés segítséget nyújthat az iskola megkezdése előtt, az iskolára való felkészítésben is.