
Mi az a Komplex mozgásterápia?
A komplex mozgásterápia egy neuropedagógiai szemléletű fejlesztő eljárás, amelyet Kulcsár Mihányné dolgozott ki. A Kulcsár-féle mozgásterápia abból a megtapasztalásból jött létre, hogy bizonyos mozgásoknak a gyakorlása pozitív hatással van a gyerekek iskolai teljesítményére. Kulcsár Mihályné, Panni néni Delacato módszere alapján dolgozta ki a mozgásos feladatokat, annak tudatában, hogy az idegrendszer érése szoros kapcsolatban áll a mozgásfejlődéssel. A mozgásos gyakorlatok elősegítik a két agyfélteke harmonikus együttműködését, amely elengedhetetlen feltétele az örömteli tanulásnak. A komplex mozgásterápia az agy minden területét fejleszti, újra tanítja a gyermekkori elemi mozgásokat, az idegrendszer fejletlenségeire fókuszálva, amely a probléma okozója lehet. Ennek eredményeként pozitív változások következnek be a tanulásban, magatartásban, a gyermek önbizalmában.
Mikor ajánlott a Komplex mozgásterápia?
A Kulcsár-féle mozgásterápiás módszer segítséget nyújthat tanulási nehézségek, diszgráfia, diszlexia tüneteinek oldásában, az írás, olvasás, számolási nehézség korrekciójában. Figyelemzavarral, beilleszkedési- és magatartási nehézséggel küzdő gyermekek számára is alkalmas. A fejlesztő eljárással javítani lehet a mozgáskoordinációs zavarokat, finommotorikát és a téri tájékozódást is. Megkésett beszédfejlődés, illetve iskolaéretlenség esetén is ajánlott.
A sajátos nevelési igényű gyermekek terápiáját nem minden esetben vállalom, illetve csak a gyermek számára szükséges fejlesztések kiegészítéseként lehetséges!
A fejlesztésre 5 éves kortól 10 éves korig várom a gyerekeket.
Mi a Komplex mozgásterápia célja?
A fejlesztés célja nem a mozgás fejlesztése. A mozgás egy eszköz arra, hogy az idegrendszer éretlen területeire hatást gyakoroljunk, s ezáltal támogassuk a gyermek iskolai helytállását, teljesítményét is. A terápia során fejlődik a gyermek nyelvi kifejezőkészsége, mozgáskoordinációja, finomodik a mozgása, nő az önbizalma, kitartása, erősödik a feladattudata. Javulhat a gyermek egyensúlyérzéke, térérzékelése, szem-kéz koordinációja, térirányok felismerése, ceruzafogása, kialakul a testséma és a dominanciák. Mindezek által sikeresebben képes megküzdeni a gyermek az iskolai kihívásokkal. A komplex mozgásterápia segítséget nyújthat az iskola megkezdése előtt, az iskolára való felkészítésben, illetve kisiskolás korban is.

Hogyan zajlik a CSOPORTOS Komplex mozgásterápiás fejlesztés?
A csoportok fejlesztésére szolgáló mozgásos fejlesztőprogram 8 hónapra szól. A csoportos fejlesztések hetente egy alkalommal, kis csoportban, játékosan zajlanak. Az idegrendszeri érést figyelembe véve, négy-öt hetente tanítok újabb fejlesztő mozgássort a gyerekeknek, de minden héten más-más játékos feladatokkal teszem változatossá a foglalkozást. A csoportos fejlesztést azok számára ajánlom, akiknek problémát jelent a rendszeres otthoni gyakorlás, és nem várnak azonnali eredményt a terápiától, ugyanis az ilyen formában történő fejlesztés esetén lassabb ütemű fejlődés, érés várható, mint az egyéni fejlesztő eljárásnál! A csoportos fejlesztőprogramot jellemzően 1-2x ismételjük a kívánt eredmény eléréséhez. A fejlesztés hatékonyságát növeli, ha hetente legalább 3-4 alkalommal otthon is gyakorolja a gyermek a fejlesztésen tanult mozgásokat. Ez naponta kb. 15 percet vesz igénybe.
Egy csoportba 3-6 főt tudok fogadni, a gyerekek önálló részvételével.

Hogyan zajlik az EGYÉNI Komplex mozgásterápiás fejlesztés?
A szülővel történő telefonos konzultáció során röviden megbeszéljük a problémát. Ha a konzultáció során úgy látom, hogy a velem való együttműködés hasznos segítség lenne a gyermek számára, és Ön is úgy dönt, hogy ezt a segítséget szeretné igénybe venni, akkor ezt követően kezdhetjük el a Komplex mozgásterápiás fejlesztő folyamatot. Az első találkozás alkalmával, egy kb. 1,5 órás felmérés keretén belül megismerkedem a gyermekkel, felmérem a gyermek idegrendszerének érettségi állapotát. Ha szükség van a mozgásfejlesztésre, akkor a következő alkalomra összeállítom a mozgásos gyakorlatsort a megfelelő fejlesztő feladatokból. Olyan feladatsor készül, amelynek feladatai a mozgáson keresztül az idegrendszerre hatva fejlesztik az adott területet. A második alkalommal megmutatom az általam összeállított gyakorlatokat, amelyeket ki is próbálunk. A mozgásos gyakorlatokat minden nap (hetente legalább 5x, naponta 1x) otthon kell gyakorolni, felnőtt segítségével. Ez naponta kb. 20 percet vesz igénybe. Kontrollra 3-4 hetente van szükség, amikor ellenőrzöm az otthon begyakorolt mozgásokat, és kiadom a következő havi gyakorlatsort. Igény esetén átvállalom a gyermekkel történő gyakorlást részben vagy teljes egészében. A gyakorlatok otthon is könnyen kivitelezhetőek, mert a terápiás fejlesztés eszközigénye minimális. A felmérésen és fejlesztéseken lehetőleg a szülő is jelen van.

A terápia eredményességét segíti:
- A gyermek és a szülő pozitív hozzáállása, türelme és kitartása.
- A szülő elfogadó attitűdje gyermekével. Az esetleges magas elvárások elengedése, amely feloldhatja a gyermek megfelelési kényszerét is.
- A környezettől érkező pozitív megerősítés, visszajelzés a gyermek kitartásáért, pozitív hozzáállásáért, törekvéseiért.